BMX fiets

bmxfiets

 Basiskenmerken van een echte BMX crossfiets zijn:
  • Een minimaal gewicht, hoe lichter een fiets van gewicht is, des te eerder ben je op snelheid en kun je er mee springen. Bij de fietscross sport gaat het met name om snelheid, manouvreerbaarheid en korte sprints.
  • Een sterk en goed geconstrueerd frame is erg belangrijk. Crossfietsen moeten in staat zijn om keer op keer zware klappen op te vangen. Het breken van een stuur, cranks of zelfs het frame is voor deze goedkopere fietsen geen uitzondering gebleken.
  • Eén handrem en wel op het achterwiel. Het mag een schijfrem zijn of remblokken. Een voorrem is niet toegestaan.
  • Geen uitstekende delen! Onderdelen die niet van functioneel belang zijn of die te ver uitsteken zijn niet toegestaan. Denk hierbij aan bijvoorbeeld te lange assen in het voor- of achterwiel of kettingspanners. Hier geld een maximum van 5 mm!
  • Wielmaten. De gebruikte wielmaten zijn 20 inch (standaard) of 24 inch (cruisers).
  • Beschermingsmiddelen. Bijvoorbeeld op het stuur (stem, gooseneck pad) of balhoofdstel en het frame zijn er voor bedoeld om de rijder bescherming te bieden tijdens een val.
  • Geen overbodige onderdelen. Zoals een fietsbel, spatborden of reflectoren en verlichting.
  • Géén versnellingen.
Wedstrijdeisen:
  • De eisen zijn zoals hierboven beschreven. Met als toevoeging de verplichting om een geldig nummerbord te gebruiken
  • Het startnummer word je toegekend door onze vereniging. Bij de NFF bestaan de startnummers uit (maximaal) drie nummers. Iedere vereniging heeft zijn eigen reeks te beginnen met een vast nummer. Zo is de reeks 900 t/m 999 gereserveerd voor de Flying Birds.

Welke fiets past bij mij?
Behalve de eisen ten aanzien van de basisuitrusting, zijn er nog diverse aspecten die belangrijk zijn bij het uitzoeken van een crossfiets. Een fiets kan helemaal aan de minimum eisen voldoen en toch volkomen ongeschikt blijken te zijn. Houd met de volgende aspecten rekening.

  • Fysieke kenmerken van de rijder. Zoals lengte, gewicht, kracht en uithoudingsvermogen.
  • Bandenmaat: In het algemeen geldt, hoe jonger en kleiner een rijder is, hoe smaller de banden zouden moeten zijn (minder rolweerstand en minder gewicht) en vice versa (meer kracht en gewicht dus stevigere uitvoering en meer grip)
  • Framemaat: Crossfietsen zijn er in verschillende maten. Bepalend hiervoor is vaak de afstand van het zadel tot het stuur meestal uitgedrukt in de lengte van de bovenste framestang ook wel "frame top tube" genoemd. Hoe groter de rijder, hoe groter deze afstand moet zijn om een goede lichaamshouding te behouden. In het algemeen neemt met de grootte van de fiets progressief het gewicht toe om de constructie sterk te houden. Een grotere fiets is wel twee keer zo zwaar dan een fiets voor een rijder van zes jaar, terwijl de bandenmaat (20inch) gelijk blijft.
  • Tandwieloverbrenging: Een probleem, waar bijna elke fietscrosser mee te maken krijgt, is de keuze van een optimale tandwieloverbrenging. Hiermee bedoelen we de verhouding tussen het voor- en achtertandwiel van de crossfiets.
Afgelegde afstand (in cm) per omwenteling van de pedalen, bij verschillende tandwielcombinaties:
Hoger getal = zwaarder trappen, lager getal = lichter trappen

Het gebruik van versnellingen is bij bmx verboden. Je zult het dus met één tandwielcombinatie moeten doen. En dat betekent dat je díe combinatie moet kiezen die voor jóu de beste middenweg biedt tussen sprinten (licht trappen) en snelheid houden/verhogen (zwaar trappen).
Welke combinatie voor jóu nu precies de beste is, zul je proefondervindelijk moeten vaststellen. Kijk wat er nu op je fiets zit en heb je het idee dat je nu te zwaar trapt, kies dan een lichtere combinate (=kleiner getal), en omgekeerd. Bedenk wel: het gaat maar om centimeters, maar als je al een tijdje fietst, zul je het verschil van één tandje meer of minder beslist merken. Verander dus niet te rigoureus!